lösningen är...

...INTE den jag trodde!! Men är ändå SUPERNÖJD med den!!!

Först: Tack snälla Kristina och Chrissan för era stöttande ord!! Kändes verkligen skönt att läsa när jag loggade in! Tack!! En extra kram till er för det!! :)

Var ju då som sagt hos Gerd i måndags och vägde mig! Resultatet var som väntat medslående och jävligt SURT att få! Jag har GÅTT UPP 1,4 kg på två veckor pga mitt okontrollerbara frossande!!! :( Nu i efterhand känner jag såklart att det definitivt INTE var värt det...men i "stundens hetta" när jag var mitt uppe i svullandet så förträngde jag att jag gjorde fel och mådde RIKTIGT dåligt först efteråt... :( För jag mådde dåligt av det - det ska ni veta!!

Hur som helst jag erkände ju naturligtvis detta för Gerd och uttryckte min panik över hur jag någonsin ska klara att börja äta normalt igen och få ett sunt förhållande till mat!!! Jag har ju inte ätit godis utan mat...men på fel sätt!

Gerd och jag diskuterade frågan och kom fram till att anledningarna till mitt frosseri förmodligen var (minst) 2.

1. Jag har gått ner mycket och börjar närma mig min målvikt. Jag ser att "det faktiskt fiunkar" med viktnedgången och "unnar mig massa slarv". Detta är (skönt att höra) väldigt vanligt bland folk som går på diet. Man "glömmer " vad dieten egentligen handlar om - att lära sig hantera och äta mat på rätt sätt.

2. Jag har hållt på med så strikt diet under så lång tid så att jag har RUTTNAT helt enkelt! Kroppen och knoppen "vill inte" mer nu...och jag började äta massor av den anlendingen.

Så Gerd har ju en del erfarenhet av detta och kom med ett utomordentligt förslag!!! Jag skulle ju egentligen börjat på Steg2 nu i måndags - dvs ett riktigt mål mat, en frukt och två soppor om dagen. MEN för att avhjälpa mitt frossande och mitt matbehov så satte hon mig DIREKT på steg 3!! Dvs Ett riktigt mål mat, två påsar, en grov smörgås med pålägg, och två frukter om dagen!!! Det är ju DET allt handlar om  - att äta tillräckligt många mål mat om dagen för att hålla blodsockret i shack! Det är ju det jag ska lära mig. Detta steg passar ju mig perfekt nu!! Det är bra (väldigt bra för vissa) viktnedgång, men väldigt lite "får inte". Jag äter i princp hela tiden tycker jag , men jag äter RÄTT!! Första dagen med steg 3 var ju i måndags så mitt "fusk" med hembakat rågbröd till morgonfikat på Öppna Förskolan blev istället en del av dieten!! Kanon!! (Skulle jag gått på steg 2 hade det ju "inte varit ok" med den mackan). Jag har UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM tagit mig igenom både måndagen och tisdagen och känner mig helnöjd! Nu kör vi igen!! Fullt ös - inget slarv!!

Ett tag hade jag på lut "som straff" för mitt idiotbeteende att jag inte skulle få äta "vad jag vill" på julbordet och julafton som jag planerat så länge men jag tog tillbaks det! Gerd skakade också väldigt bestämt på huvudet när jag nämnde det och sa att det är BRA att fortfarande ha kvar de dagarna som "belöningar" och inte hålla på att staffa sig själv! Så jag har fortfarande dessa underbara dagar att se fram emot - och det gör jag jag lovar!! :)

Det som känns viktigt för mig är att vi hittade den här lösningen och att jag inte bara skulle "ta till" ren kur igen! Jag VILL ju lära mig äta rätt och inte hålla på att åka snålskjuts på ren kur hela tiden!! Däremot har jag som ett litet projekt (OM det behövs) att ta till en kort veva med ren kur igen för att pressa ner de allra sista små kilona...MEN det blir inte aktuellt förrän jag SJÄLV på helt "vanligt sätt" gått ner till 64,x!!! och ENDAST OM det "stagnerar" där liksom och inte går neråt mer...men den dagen den sorgen!

Jag har dessutom "pratat förstånd" med mig själv och bestämt att jag vill ha nått min målvikt gärna till min födelsedag i mars, men allra senast till 1 juni! Mer bråttom än så behöver jag faktiskt inte ha! Tror att jag då kan få lite lättare att hitta en sund inställning till mat och ätande om jag inte stressar mig själv så mycket! :)

Nu hörrni lämnar jag er och önskar trevlig dag och fin kväll!!

Missa inte Grey'a Anatomy på 5:an i kväll!

Kram
Jessica


Kommentarer
Postat av: Chrissan

Lycka till.Steg 3 låter som ett bra koncept.

och är det inte så att man alltid går upp inte om man avviker från ren/strikt kur???

Jag tänker på att kroppen samlar på sig vätska.

Slå inte på dig själv. Du är värd bättre.

Trevlig helg.

Kram

2010-12-11 @ 13:04:35
URL: http://chrissanssvammel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0