och jag gör det igen...utan vidare!!

Ja ni vet LOVAR runt och håller tunt!! Usch

Njaaa den här gången har jag en "legitim" ursäkt :) om man kan säga så...?

Jag var hos Gerd i måndags och fick det VERKLIGT trista beskedet att jag återigen har GÅTT UPP!! :( 1,5kg denna gång... :( Jag blev jätteledsen och allt kändes bara så JÄVLA fel och dåligt!!! Inget av det Gerd sa DÄR och DÅ var till någon som helst tröst...:( Led verkligen ett SVÅRT nederlag!!!! Jag VET ju att jag skött mig som jag ska med ett par "guldkantsdagar" under tidens gång helt enligt planerna och inget överdrivet... Gissa hur HOPPLÖST allt känns då!!?? Detta ska nu utvärderas!!!

JAA jag VET att jag  varit "jätteduktig och gått ner massor hittills" men det hjälper mig inte att tänka på det tyvärr för fortsätter det så här så är jag snart uppe i mina 90 panner igen!!! :( 

Efter ett par dagars reflektion och "nedvarvning" har jag kommit fram till följande väldigt viktiga saker:

Jag ska börja med att sänka kraven på mig själv!!! För det första så ska jag INTE räkna med att det kommer gå "skitsnabbt" att nå min målvikt - det kommer ta lite tid och det MÅSTE få göra det. (Gerd förklarade för mig att det är jättevanligt med lite jojo-effekt i samband med upptrappningen och att det kommer ordna till sig så småning om.) JAG måste bara försöka lära mig att leva med och acceptera det.

Jag ska inte åka snålskjuts på kuren!!! NÄ - just det!! Jag ska äta och motionera mig ner i vikt!! Gerd ville att jag skulle ligga kvar i steg 4 för att låta kroppen "få balans i det" ett tag. Först kompromissade jag lite med det förslaget och tänkte köra steg 3 varvat med steg 4 i veckointervaller (steg 4 i johans jobbarveckor när jag är ensam med Emil hela dagarna och steg 3 då vi är hemma bägge två) men har beslutat att göra som Gerd sa. Jag kör nu steg 4. Rör på mig gör jag redan varje dag, men jag ska göra ett schema som jag kan följa i veckointevaller och träna lite nästan varje dag (men jag ska inte bli fanatisk utan ha vilodagar också).

Jag ska köra vikminskning som viktminskning och inget annat! Precis! Jag har bestämt mig för att köra på ordentligt med VIKTMINSKNING (som det ju fortfarande egentligen ÄR för mig - är ju inte klar än liksom) och nu dra in på mina "planerade" guldkantsdagar som blivit lite "slentrian på helgerna" och bara verkligen UNNA mig NÅGON DAG då och då! Varför MÅSTE jag äta godis varje lördag?! Jag har lovat mig själv att se över lite olika alternativ UTAN att bli fanatsik här heller - för godis det tänker jag ALDRIG sluta med!! :)

Vara realist med min målvikt!! Gerd undrade om jag kanske inte skulle vara nöjd med det jag åstadkommit hittills och försöka mig på att "hålla vikten" istället men NEJ!! Jag vägrade/vägrar!! Hon undrade om jag inte gillade min kropp som den är nu kontra hur den var innan jag började och mitt svar är NEJ!! Eller jo det är klart, men jag gillar INTE min kropp som en är NU kontra hur den var vid 68 kg som jag var nere och nosade på innan jul! Jag hade DÅ och DÄR, hos Gerd, bara siktet fortfarande inställt på 60kg60kg60kg60kg och jag ska DIT!!!!  Lite reflektion tillät mig fråga mig själv - varför då?? Varför just 60kg? Jag är INTE nöjd med min kropp NU, men den kändes ju helt okej och acceptabel vid 68kg...SÅ jag har nu ÄNDRAT mig jag vill ner till 65 kg med det är helt OK att det stannar där!! Jag vet inte ens om min kropp KAN väga mindre nu på "gamla da´r" varför ska jag plåga mig ner dit då....när det dessutom kanske inte ens är MÖJLIGT!! Jag skulle känna mig nöjd med min kropp vid 64-65 och Johan älskar mig som jag är och Emil kommer inte älska mig mer om jag väger 60kg inte mina föräldrar eller vänner heller...och DE är DE ENDA som räknas. Vad alla andra tycker skiter jag ju i - och JAG...JAG skulle må bra och vara nöjd!!

Sedär vad lite reflektion kan göra för sinnet!! :)

MEN: jag har (i likhet med "Sickan") en plan!! Något omarbetad men nära nog densamma som innan. Som jag nämnde tidigare så kommer jag göra lite "uppehåll" med mina nya "guldkantshelger" och köra på med steg 4 nu och bara unna mig en eller annan onyttighet någon gång då och då (jag ska prata med Gerd om tips på alternativ som inte "skadar" vid viktminskning). Jag kommer med största sannorlikhet börja med grönskaksdippskvällar igen!! Gott och MYCKET mindre onyttigt än godis/chips :)  Men jag vill ha MER tips på "smalgodis" - har ni några bra så tipsa på i kommentarerna!!! :)

Jag kommer nöja mig med 65kg som målvikt och så fort jag kommer ner under 68 (alltså när vågen står på 67,x)på egen hand mha träning och rätt kost  så ska jag "som belöning" till mig själv köra en ren kur för att suga tag i de sista envisa kilona och sedan trappa upp i normltakt (alltså inte stanna i något steg i evigheter). Då har jag kommit i fas med min träning också så det blir kanon!! Det är viktigt att veta att det INTE handlar om snålskjuts här utan "belöning" i form av lite extrahjälp! :)

Som ni vet så går jag ju 45-60minuters raska promenader minst en gång om dagen VARJE dag! Tränar styrketräning på gymmet måndag och torsdag ena veckan och onsdag och fredag andra veckan. De övriga dagarna tänkte jag köra motionscykel en dryg halvtimma varje kväll UTOM lördag och söndag! Lördag är min totala vilodag!! Då blir inte ens promenaden rask - då tar vi det lite lugnt :) Söndag får det räcka med promenad och ett eller annat simhallsbesök då det passar. den här träningen SKA räcka!!! :)

Det här är min plan gott folk!! Den har jag utarbetat under de senaste dagarna och inte ens Gerd vet om den än... Berättar det vid nästa besök som blir om dryga två veckor! Men planen kommer jag sätta i verket redan nu förstås :)

Nu önskar jag er alla en trevlig kväll och en härlig helg!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0